MÄNNIKU KODUMAJUTUS
FIN | ENG
[Nähtävyydet]

Kuivastun satama

Kuivastun satama

Kuivastu on kautta aikojen ollut erittäin merkittävä linkki mantereen ja Saarenmaan välillä

Lauttaliikenteen satama, johon laivat voivat saapua valaistua väylää pitkin. Satama on suojattua itä-, lounais- ja etelätuulten varalta. Vierasvenelaituriin mahtuu yksi huvijahti kerrallaan. Väylän syvyys 5 metriä. Vartioitu kellon ympäri. Laitureissa on tarvittaessa mahdollista käyttää sähköä.

Uudessa satamarakennuksessa WC, suihkutilat, caféteria, pieni elintarvikekauppa, postitoimisto sekä puhelin. Bensaa saa joko tilauksesta satamaan tai vaihtoehtoisesti bensa-asemalta 200 metrin päästä. Satamassa on luonnollisesti myös linja-autopysäkki. Suurimpaan kaupunkiin, Kuressaareen matkaa kertyy vajaat 80 kilometriä.

Kuivastun satama perustettiin alkeellisessa muodossaan jo 1600-luvun puolivälissä, jolloin aloitettiin säännöllinen laivaliikenne Kuivastun ja Virtsun välillä. 1730-luvulla valtio kunnosti sataman ja perusti sinne luotsiaseman. 1800-luvun lopulla henkilö- ja tavaraliikenteen kasvu aiheutti vaikeuksia satamaan pääsyn suhteen. Tarvittavat laivat olivat niin suuria, ettei sataman syväys riittänyt nille, vaan laivat ajoivat niin lähelle rantaa kuin pystyivät ja loppumatka hoidettiin veneillä. Vuosina 1903-1904 Jaan Schmuulin johdolla tehdyt laajennustyöt kuitenkin mahdollistivat lopulta jopa Riika—Pietari-välin laivojen pääsyn Kuivastun satamaan. Ilman laajennustöitä satama ei olisikaan voinut vastata alati kasvavaan liikennöintiin mantereen ja saarten välillä. Kun vielä 1800-luvun lopulla mantereella kävi töissä 3000-4000 ihmistä, niin 1900-luvun alussa määrä oli kasvanut jo noin 7000 ihmiseen. Vuonna 1914 syvennettiin satamaa entisestään ja rakennettiin pohjois—etelä-suuntainen lisälaituri, joka ulottui kolmen metrin syvyyteen asti. Vielä myöhemminkin satamaa on toistuvasti syvennetty ja laitureita laajennettu muuttuvia tarpeita vastaaviksi.

Viimeisen viiden vuoden aikana kasvanut kiinnostus Muhua ja Saarenmaata kohtaan on tuonut Virtsu— Kuivastu-reitille monia entistä isompia autolauttoja. Vuonna 1997 hankittiin Ruotsista mukavuuksiltaan ja kapasiteetiltaan täysin uudenlainen 71 metriä pitkä ja 16 metriä leveä autolautta, Regula (3774 brt). Regula pystyy kuljettamaan kerrallaan 900 matkustajaa ja 105 autoa - yli kolminkertaisen määrän aiempiin lauttoihin verrattuna. Samana vuonna hankittiin vielä Ophelia (3638 brt), mutta se siirrettiin pian Hiidenmaan liikenteeseen. Kaksi vuotta myöhemmin vuokrattiin autokapasiteetiltaan entistä suurempi Viire (4101 brt): 140 autoa ja 469 henkilömatkustajaa. Vuosituhanteen taitteessa reitille saapui vielä Scania (3464 brt). Uusien laivojen käyttöönotto on jättänyt vuonna 1993 valmistuneen markustajien odotustilan lähes tarpeettomaksi, mutta edes näiden laivojen kapasiteetti ei vastaa juhlapyhien aikaan reitin tarpeita; harvinaisia eivät ole jopa kilometrien pituiset jonot lautoille. Tästä syystä Muhun ja mantereen välille on jo neljänkymmenen vuoden ajan suunniteltu milloin siltaa, milloin tunnelia, ja joskus jopa näiden yhdistelmää.

Kuivastu on myös kulttuurillisesti merkittävä paikka. Huhu kertoo, että runoilija/ kielitieteilijä Villem Grünthal (k 1942, Helsinki) olisi syntynyt vanhassa kapakkarakennuksessa 30. toukokuuta 1885. Sama rakennus toimi 1800-luvulla matkustajien odotustilana, jossa tarjoiltiin viinaa ja olutta - kunnes vuonna 1900 viinan myynti kiellettiin. Kiellon jälkeen 1900-luvulla kapakka toimi edelleen odotustilana, mutta viinan asemesta siellä tarjoiltiin matkustajille ruokaa.

---